Dsc 2024 22686923833 O

Rajdy Przygodowe – poradnik początkującego

Wiemy, że jest wiele osób które chciały by spróbować swoich sił w rajdach przygodowych, ale brakuje im pełnej informacji jak to wszystko wygląda, i czy dadzą radę.
Tym wpisem chcieliśmy przedstawić czym są organizowane przez nas zawody, jak wygląda rywalizacja i co może nas spotkać na trasie.

Najważniejsza jest przygoda!

Jeśli w dzieciństwie lubiłaś/lubiłeś podchody – te zawody są dla Ciebie!
Jeśli uwielbiasz spędzać aktywnie czas na świeżym powietrzu, biegasz, jeździsz na rowerze, chodzisz po górach – te zawody są dla Ciebie!
Nie obawiaj się tego, że zawody są na „orientację”. Nie musisz umieć wyznaczać azymutu na kompasie, rozpoznawać kierunków świata z gwiazd i mchu.
Jeśli miałeś w ręku turystyczną mapę z szlakami i trafiasz w górach do schroniska, na pewno sobie poradzisz.

dsc_2059_23314043725_o

Odnajdywanie punktów do doskonała rozrywka i przygoda

Tak jak różne są rodzaje biegów górskich, maratonów rowerowych czy triathlonów, tak i różne są Rajdy Przygodowe.
Generalnie Rajdy Przygodowe (Adventure Racing) to zawody multidyscyplinarne (przynajmniej trzy sposoby pokonywania trasy), gdzie startuje się w zespole a trasa zawodów wyznaczona jest przez miejsca w których trzeba potwierdzić swoją obecność (miejsca te są oznaczone na mapie którą otrzymują zawodnicy) – .

My proponujemy Rajd Przygodowy w zespołach dwuosobowych.

Przebieg rywalizacji

Podjęliście decyzję – startujemy! Co dalej? Oto jak wygląda rywalizacja na typowym rajdzie dwójkowym.

Schemat trasy – planowanie przed rajdem.

Przed zawodami organizatorzy publikują schemat zawodów. Schematy przedstawiają jedne z ważniejszych informacji o rajdzie, o tym jak one będą wyglądać i co zawierać. Przeważnie na schemacie podawane są informacje jakie dyscypliny będą wchodziły w skład rajdu, w jakiej kolejności, jaki dystans jest do pokonania, czy i ile będzie miejsc gdzie będzie można zdeponować swój sprzęt itp. Przeważnie dystans podany na schemacie jest dystansem optymalnym z punktu widzenia osób które planowały trasę. Jeśli będziemy wybierać poruszanie się np. drogami asfaltowymi zamiast leśnymi, dystans może się wydłużyć. Dystans może również się skrócić jeśli zdecydujemy się np. przejść przez łąkę zamiast ją okrążać drogą.

silesiarace extreme

Schemat trasy Extreme Silesia Race 2016

Schemat pozwoli rozeznać się nam w jakiej kolejności będziemy używali poszczególnych środków transportu, ile czasu spędzimy w trasie, ile mamy przygotować żywności i co dodatkowego zabrać na trasę. Kluczowe mogą okazać się miejsca nazywane „Przepakiem” (przepak to miejsce w które organizator dowozi zdeponowane przed rajdem nasze rzeczy). Tam możemy mieć ciepłą odzież na zmianę, zapasy jedzenia, drugie buty i wszytko to co wydaje nam się, że się przyda na kolejnych etapach.

Jesteśmy na miejscu – Baza zawodów

Tutaj nie ma nic szczególnie odmiennego od biura zawodów które można spotkać na biegach ulicznych, maratonach itp. Przemiła obsługa wyda nam pakiet startowy i odpowie na większość nurtujących pytań. Polecamy w bazie zawodów zjawić się wcześniej, nerwówka przed zawodami w niczym nie pomaga. Ponieważ nasz rajd rozpoczyna się w sobotę rano, z piątku na sobotę udostępniamy nocleg w bazie zawodów (nocleg na sali gimnastycznej z własnym śpiworem). Zachęcamy wszystkich do zjawienia się już w piątek.

Przed startem.

Pozostawiamy sprzęt i depozyt w miejscu wyznaczonym przez organizatora i udajemy się na odprawę techniczną.
Na odprawie organizatorzy przekażą najistotniejsze informacje, jak będzie wyglądała rywalizacja, co można, a co jest zabronione, omówi kwestie związane z bezpieczeństwem, wyjaśni najtrudniejsze elementy trasy – jeśli będzie taka potrzeba. Czasami na odprawie dostaje się mapy zawodów. Odprawa nie jest obowiązkowa, tzn. nie zostaniemy zdyskwalifikowani jak nas na niej nie będzie, ale jest bardzo pomocna – szczególnie jeśli startujemy pierwszy raz.

12080301_1645075452440184_3830135332944039465_o

Odprawa przed startem Silesia Race Tworóg 2015

Start

Silesia Race, rozpoczyna się prologiem. Prolog może być zagadką logiczną, po rozwiązaniu której będziecie mogli ruszać dalej, krótkim biegiem z mapą itp. Generalnie ma na celu rozbicie startujących aby nie podążali bezpośrednio za sobą.

Zaczynamy etap pierwszy – w naszym wypadku jest to rower.
Lokalizujemy na mapie miejsce do którego mamy dotrzeć (PK – punkt kontrolny) i udajemy się tam najszybciej jak potrafimy. Na niektórych etapach kolejność zaliczania punktów będzie ściśle określona (punkty połączone są prostą wskazującą kierunek ich zaliczania) lub kolejność zaliczania punktów kontrolnych będzie dowolna. Istotne jest to, że przebieg pomiędzy poszczególnymi punktami jest dowolny i właśnie wybór tego wariantu jest jednym z najistotniejszych elementów Rajdów Przygodowych.

 

mapa_cieszyn_kol_obowiazkowa

Przykład mapy gdzie kolejność zaliczania punktów jest obowiązkowa.

mapa_sosnowiec_kol_dowolna

Przykład mapy gdzie kolejność zaliczania punktów jest dowolna

10636795_1645089379105458_454187717344596918_o

Często zawodnicy przed wyruszeniem w trasę, na mapie zaznaczają planowany przez siebie wariant.

Wszystkie punkty na mapie oznaczone są okręgiem i cyfrą, w terenie są oznaczone specjalnymi biało pomarańczowymi symbolami, w formie lampionów lub planszy. Przy lampionie znajduje się perforator którym na karcie startowej potwierdzamy swoją obecność. Odnaleźliśmy punkt – podążamy do kolejnego…

punkt kontrolny przyklad

Tak wygląda przykładowy punkt kontrolny w terenie. Jak będą wyglądały punkty na Silesia Race 2016, dowiecie się na odprawie

Koniec etapu pierwszego – początek kolejnego – Strefa Zmian. Mówiąc najprościej, jest to miejsce gdzie zmieniamy dyscyplinę. Jeśli miejsce to oznaczone jest w schemacie jako „przepak”, to możemy z niego skorzystać. Na każdej strefie zmian znajduje się obsługa organizatora, która pilnuje zostawionego przez Was sprzętu. Strefy Zmian są również traktowane jako Punkt Kontrolny, trzeba pamiętać o potwierdzeniu na karcie startowej swojej obecności.

przepak

Strefa zmian i przepak na Silesia Race 2015 w Tworogu.

Na niektórych Punktach Kontrolnych, spotkacie się z Zadaniem Specjalnym.
Zadania specjalne mają różną formę – przeprawa linowa, zadanie logiczne, lub coś całkiem „specjalnego”.

Mniej więcej tak będziemy postępować na każdym z etapów – odnajdujemy punkt i go podbijamy… różnicą będzie tylko sposób przemieszczania się od punktu do punktu.

Kto wygrywa

Zawody wygrywają nie koniecznie Ci którzy są pierwsi na mecie. Zwycięzcą zostaje ten zespół który zdobył najwięcej punktów kontrolnych. Jeśli kilka zespołów ma tyle samo odnalezionych punktów, to o miejscu decyduje czas dotarcia na metę. Na metę wszyscy muszą trafić przed limitem czasu określonym przez organizatora. Warto walczyć do końca, nigdy nie wiemy czy zespoły które dotarły na metę przed nami mają komplet punktów, lub nie mniej niż my.

Na mecie przywita nas serdecznie organizator. Wręczy ciepły posiłek, porozmawia, zrobi zdjęcie.
W bazie zawodów będzie można wziąć prysznic, odpocząć i podzielić się wrażeniami.

Na niedzielny poranek planowane jest uroczyste wręczenie nagród.